3 ugers rundrejse…Det er en lang ferie. Sådan er det altid når jeg starter med at planlægge…godt udgangspunkt, men som jeg får læst op på vores destination, så er der altid så mange steder jeg gerne vil besøge. Sådan var det også, da vi begyndte at planlægge vores juleferie til Mexico, Yucatan. Og så begynder det at knibe med 3 uger…

Det havde længe været min drøm, at fejre jul under varmere himmelstrøg og da vi endelig havde valgt at Yucatan skulle være vores destination for juleferien 2019, fik jeg travlt med at planlægge ruten.

Som det ses på kortet, var vi meget rundt. Vi havde 9 hotelovernatninger og kørte i vores lejet bil fra Hertz ca. 2200 km.

Vores rute rundt på Yucatan

Da vi ankom midt om natten til Cancun, valgte jeg at bosætte os på et lufthavnshotel tæt på lufthavnen. Dem er der en masse af. Vi boede på City Express Suites Cancún Aeropuerto, som var ganske fint. Hvis I vælger et City Express, så vær opmærksom på at dem findes der flere af i Cancun…åbenbart. For vi kørte lige 30 minutter ind mod Cancun by, før vi blev opmærksomme på det. Hotellet er ganske udmærket og der er faktisk også en lækker pool, hvis man har tid til det.

Isla Mujeres – badestop og hvide strande

Første rigtige stop på vores rundrejse på Yucatan…Isla Mujeres. Vi tog en taxi fra Cancun by, efter vi havde shoppet lidt (en af vores kufferter var ikke med flyet). Der er flere muligheder for at komme til I.M, vi tog færgen fra Punta Sam. Da vi efter I.M skulle videre til lufthavnen for at hente vores lejet bil, var det hurtigt derfra – og det er også en billigere overgang.

Playa Norte

Vi havde valgt et hotel, med pool som lå lige på Playa Norte. Det er den smukkest strand, men der er desværre også mange mennesker. Der kommer mange yachts fra Cancun, som spiller høj musik fra kl. 10-16.
Vi overnattede her: Ixchel Beach Hotel
Anbefalede antal overnatninger: 3-4 nætter (vi var der i 4 nætter)

Rio Lagartos – rigt på dyreliv

Hvis man kigger på instagram og #riolagartos – så er det mest billeder af den pinke saltsø der kommer frem. Men Rio Lagartos kan meget mere end det. Det er en lille fiskelandsby, som ligger lige ud til en lagune med rigt dyreliv og masser af de amerikanske flamingoer (dem som er mest lyserøde). Fra I.M tog vi taxa til lufthavnen i Cancun, hvor vi fik udleveret vores lejede bil og derfra kørte vi mod Rio Lagartos.
Turen til Rio Lagartos er på fine veje – og hvis man tager den direkte tur er den på ca. 3 timer. Vi valgte at lave en frokoststop Valladolid, hvor vi spiste på en meget lækker cafe, med masser af god wifi og god mad. Vi havde også et stop ved Ek Balam, vores første besøg ved nogle af de mange Maya Ruiner der findes. Her var den højeste 33 meter…

Vi havde valgt at bo på et hotel med pool og som lå direkte ned til vandet, hvor de lokale fiskebåde ligger.

Vi overnattede her: Hotel Rio Lagartos
Anbefalede antal overnatninger: 2 nætter (vi var der 2)

Rio Lagartos' pelicans

Mérida – storbysferie

Fra Rio Lagartos til Mérida er der ca. 3 timers kørsel. For at bryde det lidt op, tog vi tilbage til Valladolid for at spise frokost (det var så godt første gang), og gjorde også stop ved Chichen Itza. Vi ankom der kl. 14 og vagterne begyndte at smide os ud ved 16,30 tiden. Det betød, så at vi ankom til Mérida sent. Alså da det var blevet mørkt.

Vejen til Mérida foregår til dels på en betalt vej, som gør at der ikke er så meget trafik, men også at vejen er rigtig god. Vi måtte dog holde i noget kø, for at komme ind til byen. Der er ved mange byer check points. Der er ikke noget at frygte, selvom det kan se lidt farligt ud når der står en masse politi med gevær og kigger

Vi overnattede her: Hotel La Mision De Fray Diego
Anbefalede antal overnatninger: 3 nætter (vi var der 3 – og der var god tid til at se byen og tage en køretur ud af byen. Overvej at være der over en wekened, da der tit sker spændende ting på det store torv der)

Merida -
Catedral de Mérida
Catedral de Mérida i baggrunden, 5 minutters gå gang fra hotellet

Campeche – smuk by med mange farver

Campeche blev valgt fordi turen til Calakmul ville blive for lange, hvis der ikke kom en overnatning undervejs. Campeche var sådan en god oplevelse, som vi ikke ville have været foruden. Byen er nem at overskue og så er den meget smuk med sine pastelfarvede huse og den oprindelige kolonistil. Den ligger lige ned til den mexikanske golf og selvom der ikke som sådan er nogle sights der skal besøges, så skal et besøg i Campeche overvejes.
Turen til Campeche fra Mérida tager ca. 2 timer. Men da vi havde god tid, valgte vi at tage forbi ruinerne ved Uxmal og forbi chokolademuset overfor.

Vi overnattede her: Castelmar Hotel – hotellet ligger i den historiske bymidte og befinder sig i en restaureret bygning i kolonistil, der daterer sig tilbage til 1800. Der er pool, skønne omgivelser og der serveres en fin morgenmad.
Anbefalede antal overnatninger: 1-2 nætter. Vi var her en nat og det var ganske fint. Vi nåede at opleve stemningen i byen om aftenen og om morgenen. Hvis man har lidt “travlt” på sin ferie, er 1 nat nok.

Campeche
Campeche – pastelbyen over dem alle

Juleaften og Calakmul

Turen til vores overnatningssted i omegnen af Calakmul tog 4 timer. Og det er en ret speciel tur. Det er mest lige landevej, ingen trafik, meget små landsbyen, en masse vejbump og huller i vejen. Vi kørte igennem en stor by, men den var helt forfærdelig. Vi havde heldigvis en madpakke med Campeche, så vi tog en lille sidevej og holdte en pause der.

Årsagen til at vi skulle så langt væk fra alt, var at besøge Maya ruinkomplekset Calakmul – som er beliggende i den anden største regnskov i verdenen. Calakmul blev i 2002 optaget på Unesco’s verdensarvsliste. Da det fra indgangen til området tager omkring 1 time i bil til parkeringspladsen, valgte vi at fejre jul i området.

Vi overnattede her: Rio Bec Dreams – som alle de andre hoteller i området ligger dette også helt afsides. Det er ejet af et canadisk ældrepar, som har haft stedet i 20 år, og har egne små cabanas og rost restaurant.

Anbefalede antal overnatninger: 2 overnatninger er fint, hvis det primære formål er at besøge Calakmul. Flere kunne også være nødigt, hvis man er meget interesseret i Mayaruiner, da der ligger en del i området.

Calakmul ruins
Calakmul maya ruinerne består af mange ruiner og skulpturer. Hvert har et navn, efter hvilken rækkefølge de blev fundet i. Dette er Stucture II. Bemærk, at trætoppende fortsætter i det uendelige

Bacalar – The Blue Lagoon

Eller Lake of the 7 colours, eller Mexicos Maldiverne. Kært barn mange navne. Vores rundrejse på Yucatan tog os videre hertil. Og her er virkelig skønt. Vandet så smukt, restauranter lige ned til søen, klart blåt vand og en meget stille og rolig stemning.

Vi overnattede her: Hotel Casa Lima Bacalar. Vi havde to værelser og de var ganske fine. Der er intet ondt at sige om hotellet andet end morgenmaden var ikke værd at skrive om. Toast og ikke rigtig andet. Hotellet ligger centralt og med en skøn lukket have. Dog vil jeg se om det ikke er muligt at finde et sted at bo ned til søen. Det må være virkelig lækkert.

Anbefalede antal overnatninger: Vi havde 2, men man kan sagtens bruge mere. Her er smukt, og bare at være i søen, på søen eller ved søen kan der bruge tid på. Ellers er der også cenoter og små byer som man kan køre ud til.

Bacalar 7 colours lake
Der er så smukt ved Bacalar – også i solopgang

Tulum – not for us

Vi var nysgerrige på Tulum – og fra Bacalar til Isla Holbox, som er næste stop, var der for langt. Så vi lavede et to dages stop her. Der var rigtig mange mennesker ved og på stranden. Vi var heldige at finde et hotel lidt ude fra strandcentrum – tror vi – hvor vi kunne købe noget frokost og få lov til at bade på stranden. Lækkert. Men det orkede vi ikke på dag 2.

Vi overnattede her: Tulum Lovely Apartment Aldea Zama i en Airbnb lejlighed i byen. Dvs. 5 km væk fra stranden og alle de lækre hoteller og resturanter. Lejligheden lå i et kæmpe lejlighedsområde, (læst ucharmerende efter min mening) hvor jeg tænker at alt var ejet af amerikanere. De lejer det sikkert ud til turister indimellem. Det var en skøn lejlighed med masser af plads, og udgang til fælles pool. Dog kom der ikke meget sol og varme ned til den.

Anbefalede antal overnatninger: Den er svær. Vi havde 2 og det var nok for os. Der er sindssygt mange cenoter i området, så hvis man elsker dem, så kan man sagtens bruge mange dage her – også er stranden jo også skøn. Og der er også mange udflugtsmuligheder herfra, hvis man ikke tager på rundtur. Men alt er dyrere her og der er mange turister og mange amerikanere. Vi vil anbefale flere dage i Bacalar eller på Holbox.

Isla Holbox – nytårsaften og paradis…

Vi kørte fra Tulum – og glædede os til at komme til et mere roligt sted. Det tog ca. 3 timer at køre til byen hvorfra færgen til Isla Holbox går. Vi fandt et sted hvor vi kunne parkere bilen mens vi var på øen, mod betaling. Isla Holbox er et MUST DO og stemningen på øen er helt speciel. Meget anbefalelsesværdig

Vi overnattede her: Ensueño Holbox and Beach club. Dette hotel ligger lidt væk fra byen, men tæt på stranden. Har sin egen pool, bar på toppen, med udsigt over vandet og egen beach club. Dog lidt væk fra hotellet. Vi boede i et stort familieværelse. Man kan enten bestille en taxi (golfvogn) til at komme indtil centrum, leje cykler eller gå. Vi gik og det tog ca. 15 min.

Antal anbefalede overnatninger: Vi havde 3 hele dage – og det var skønt. Men altså man kan altid bruge mere tid ikk?

Holbox, swings
Stranden ved vores Beach club…total bounty og skønt med hængekøjerne
Hertz Cancun Airport drop-off

Hjem-ad fra Isla Holbox

Vores rundrejse på Yucatan er slut. Vi skulle med en sen flyver hjem fra Cancun ved 18,30 tiden. Vi forlod Isla Holbox ved 10 tiden for at sejle tilbage til fastlandet og derfra så at køre de ca. 140 km retur Cancun International Airport, hvor lejebilen også skulle afleveres. Det gik heldigvis hurtigt og meget nemt. Fra Hertz dropoff, var der en shuttelbus, som tog os til vores terminal.