Det er tid til afgang mod vores cykelferie på Hærvejen. Da vi bor på Sjælland, starter vores første cykeltur allerede hjemmefra, mod Høje Taastrup.
Vi skal nå toget kl. 7,30 – og med 3 børn og 18 km til stationen på cykel – starter dagen kl. 4,30. Vi kommer afsted i fin stil og nyder den flotte morgen gennem naturskønne stier mod stationen. Vi ankommer i god tid og opdager at der allerede er et dæk som er punkteret. Heldigt at vi har 4 timer i lyntoget direkte til Viborg. Altså god tid til at lappe dæk, slappe af, spise lidt mad og hygge.

Viborg som udgangspunkt

Vi ankommer til Viborg. Det er typisk dansk sommervejr – overskyet, lidt regn og kulde. Nu når vi er i Viborg, skal vi lige ned forbi kirken. Vi tager en lille nem frokost i Domcafeen ved siden af, og kl. 14 bevæger vi os ud på vores første rigtige Hærvejstur. Det skal dog vise sig, at det ikke er helt nemt at finde ud af Viborg og jeg når da også lige at få kørt den ene cykeltaske af, i en af de der bomme på stierne. Æv.

Hærvejen er indtaget

Afsted kom vi, og i fint vejr kommer vi forbi Halds Ege og op ad Dollerup Bakker – her tog vi en pause og fik en is – og nød en flotte udsigt. Ikke alle syntes at bakkerne ved Dollerup Bakker var smukke – måske nogle mest syntes de var svære at komme op ad.

Cyklerne er parkeret med udsigt over Hald Sø. Is er fortjent efter turen op ad Dollerup Bakke

Det blev dog heldigvis mere fladt og vi cyklede de 27 km til Thorning, hvor vi skulle overnatte i herberget – den gamle skole. Vi var fremme ved 17 tiden. Herberget var fint og vi var heldige at få vores eget soverum.

Aftensmaden købte vi i Superbrugen i byen og tilberedte i køkkenet på Herberget. Kødsovs og koldskål med jordbær til dessert – det slår sjældent fejl. Klokken var 21,30 da der blev sagt godnat efter en god første dag på Hærvejen, i sol og regn.

Detaljer om turen

Vi var afsted i sommeren 2016 i sol, regn og mest let modvind. Børnene var 11, 9 og 5. Vi cyklede på vores almindelig cykler, manden dog på hans moutainbike. Vi havde 2 punkteringer – en af dem på mountainbiken.  Læs om vores rute her.