Røsnæs rundt hånd i hånd

Vi sætter pris på at komme ud at være aktive – og gerne ud på nye eventyr. Og når Corona nu lader os blive i Danmark, skulle vi da ud at opleve denne måske oversete perle i Danmark. Røsnæs Rundt havde vi hørt meget godt om, og området har vi da også besøgt kortvarigt før. Men at kombinere en aktiv dag, med overnating i blød seng og god mad, kan vi også godt lide.

Lidt uden for Kalundborg, starter Røsnæs. Et meget smukt naturområde. Med varierende natur. Så er det fladt, så går det op ad, ned ad og pludselig er vi på stranden eller går igennem skoven. Og jeg bliver altid nysgerrig på, hvorfor landskabet nu ser ud som det gør – når jeg er her.

Røsnæs – skabt af istiden

Det viser sig, at Røsnæs er ikke erklæret nationalpark i Danmark, men en del af Naturkanonen som blev udvalgt tilbage i 2018. Røsnæs opstod tilbage i istiden, hvorfra landskabet er skabet, efter isen den smeltede. Særligt sydsiden af Røsnæs har nogle meget smukke og stejle skrænter, flere steder der er 20-30 m. høje.

Der er som regel masser af sol og mindre regn på Røsnæs. For Røsnæs har 100 solskinstimer mere end resten af landet og 140 mm mindre regn. Kombineret med de stejle skrænter og den lerholdige jord, bliver det fordelagtigt at dyrke vin. Der findes hele 4 vingårde på Røsnæs – og det smager godt.

Vi tog til Røsnæs en smuk dag i starten af april. Solen skinnede og vinden stod næsten stille. Efter et besøg på Stub Vingård, med prøvesmagning fra vintårnet og god introdution til vinproduktionen og livet som vinbonde på Røsnæs tjekkede vi ind på Strandhotellet Røsnæs. Læs om vores ophold her.

Hurtigt var vi dog afsted igen, for vi ville ud på tur. Selvom klokken var 15, valgte vi den lange tur, Røsnæs Rundt på 25 km. Vi kørte ud til parkeringspladsen ved Naturrummet, hvorfor ruten starter. Hvis man har bedre tid, er det lavet en rute fra hotellet (hotelruten kaldes den) som slutter, hvor Røsnæs Rundt starter.

Vinmarkerne står på de stejle solvendte skrænter

Med let proviant og kold øl i tasken

Med udgangspunkt i parkeringspladsen ved Naturrum, startede vores Røsnæs Rundt tur. Vi kunne det meste af turen se det flotte Fyr på spidsen af øen. Vandreturen er rigtig godt skiltet og på intet tidspunkt var vi i tvivl om hvilken vej vi skulle.

Turen mod Fyret Tog pusten fra os

Pusten fra os – på mange måder. De smukke stejle skrænter betyder også, at der er nogle højdemeter og trappetrin der skal tages. Men ruten byder også på smukkeste udsigter. Vi kunne se mod Samsø og måske også Fyns og Jyllands kyst. Vi kom også igennem skov (pas på hovedet, nogle grene hænger lavt), store og bakkede overdrev, hvor køerne gik. Vi kom ned på stranden og så op igen ad de stejle skrænter. En lille tur ud på landevejen ved Ulstrup kom vi også. Heldigt, egentlig. For i Brugsen kunne vi lige proviatere lidt “benzin” til kroppen. Da vi kom væk fra vejen igen, gik det nu forbi vinstokke, hestefolde og hvis man kigger lidt ud i vandet, kan man være heldig at få øje på Marsvinene som jager fiskene tæt på strandkanten…og ja, det er den store sorte plet på billedet.

Pause ved fyret

Fyret har haft en stor betydning i div. krige – hvorfor der også er lavet en udstilling ved Fyret. Det er ikke muligt at gå hele vejen rundt om Fyret, da en del af det i dag er militært område. Men der er mange bænke, så tag endelig proviant med og nyd udsigten…(og måske også en fiskestang hvis man er til det)

Fra Fyret går turen retur ind mod Kalundborg – heldigvis langs kysten på nordsiden. Her er landskabet helt anderledes. Fladt. Noget af turen går igennem skov og marker og andre steder er det nede på stranden, ruten går. Her findes der nogle steder de fladeste smutsten.

Dyrelivet

Da vi kom sent afsted, passede det med at solen passerede sydsiden og gik over mod nord. Så vi gik med solnedgangen bag os. Det lokkede en masse dyr frem. Haren, rådyrerne og hestene på stranden rørte også på sig. Der var gang i fuglene og vi så strandskaderne, Ederfugle, Skrav, Gråænder, Havlit og Svanerne.

Turen langs nordkysten er langt mindre varieret og jeg synes klart at sydkysten er flottest og mest vild. Men at gå langs vandet og se tilbage mod solnedgangen var også utrolig flot.

Efter 25 km – de sidste kilometer igennem sommerhusområde og på asfalt, kom vi frem til bilen. Klokken var blevet 21 og vi glædede os til at komme retur til Strandhotellet og deres Tapas anretning.

Vi skal helt sikkert retur til Røsnæs – og så må vi se om vi ikke kan lokke børnene med. Der findes masser af kortere gåture. Langs “hovedvejen” som går fra Kalundborg mod Fyret, er der mange parkeringspladser, som indbyder til gåture ind i landskabet. Udover gåture, findes der også mange andre muligheder for at komme tæt på naturen. Der findes flere shelters, naturlejrpladser og på Naturskolen foregår løbende flere forskellige arrangementer – her kan der også nydes lækker mad i Restaurant Ederfuglen, hvis madpakken blev glemt derhjemme.

Der er 13 landmarks langs ruten. Naturrummet ved parkeringspladsen, giver mulighed for at orientere sig inden turen starter og Aktivitetshuset (måske så du dette års X-factor?) på nordsiden er begge bygninger. Resten er steder på ruten, der er blevet kælet for den besøgende, i form af f.eks. smukke indbyggede bænke i landkabet. Vi var glade for at have denne folder med os i hånden – ellers kan ruten også ses her. Vi startede ved det grønne kryds i bunden af kortet og gik med uret rundt.